Ervaringsverhalen vrijwilligers
Ervaringsverhalen vrijwilligers Care4theKids
____________________________________
Wat hebben wijeen intensieve, inspirerende en leuke ervaring opgedaan!
Vrijwilliger Caroline (26-10-2014)
Mijn twee weken in Vietnam
Vandaag ben ik een week terug van het grote Vietnam avontuur. Ik ben bijgekomen van de jetlag, maar nog helemaal niet bijgekomen van alle ervaringen in Vietnam. Dagelijks denk ik aan het project terug en ik kan bijna niet ophouden om erover te praten. Gelukkig zijn er in mijn omgeving veel bereidwillige toehoorders. Door het vertellen en het delen verwerk ik mijn twee enerverende weken.
De dynamiek en drukte van Ho Chi Min City waren intens, maar nog intenser waren onze werkzaamheden en de beleving op het project. Ik vond het bijzonder om te zien wat er al bereikt was door de inzet van de vrijwilligers die daar al gewerkt hebben. Natuurlijk staan sommige dingen nog in de kinderschoenen, maar er staat al wel veel. Een paar voorbeelden: er wordt gewerkt met dagritme kaarten, met een lesplan, er is wil om te differentiëren, er wordt nagedacht hoe om te gaan met ongewenst gedrag. Heel bijzonder vond ik hoe gemotiveerd de ‘teachers’ waren om te leren. Maar ook hun liefdevolle benadering van de kinderen. Dat ontroerde mij elke dag weer. Met Floor en Ester heb ik een heel fijne en zeer productieve tijd gehad. Het was erg fijn om Floor erbij te hebben met haar helicopterview en kennis. Esther en ik hebben dagelijks intensief samengewerkt en veel overlegd over wat wij in de klassen zagen. Dit alles was heel fijn en zinvol. Door onze samenwerking en uitwisseling til je elkaar steeds op een hoger plan. Wij hebben veel gefilmd en dat was erg leuk en handig om te doen. Beelden zeggen zoveel meer dan woorden en dat is met een taalbarrière bijna onmisbaar. De ‘teachers’ vonden het ook erg leuk om zichzelf in actie te zien. Ik ben heel dankbaar dat ik mee mocht op dit avontuur. Ik heb er geen seconde spijt van gehad en zou zo weer willen gaan. Want afscheid nemen deed pijn. Je krijgt in een korte tijd een band met de kinderen en ‘teachers’ en die wil je niet missen. Maar bovenal, omdat je ziet en weet hoeveel zinvol werk er nog te doen valt. Wie weet kan en mag ik nog een keer om een bijdrage te leveren aan het project. Ik zou geen seconde twijfelen en ‘ja’ zeggen. Wat bij betreft dus heel graag tot ziens in HCMC.
Caroline Knoop, Nederland
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilliger Esther (27-10-2014)
Vol van CORSHC
Om 05:52 uur zit ik dit stukje te tikken, na een week is mijn lichaam zelfs nog in de ‘Vietnam-stand’. Maar ook mijn geest. Ik ben een week terug, maar in gedachten nog op het Center in Ho Chi Min City. Wat práchtig dat Caroline en ik dit, onder de deskundige leiding van Floor, hebben mogen meemaken.
Ik merk dat wat ik ook aan het thuisfront vertel, het slechts een benadering blijft van hoe het werkelijk was, want hoe moeilijk is het niet om de sfeer over te brengen van wat je daar ziet.
De overweldigende warmte van het land die je voelt zodra je op het vliegveld naar buiten stapt, de drukte van het alsmaar toeterende verkeer, de complete families die je op de honderden voorbijrazende scooters ziet, de bedelaars en zwervers in de straten, de eetkarren en fruitkarren op iedere hoek van de straat waar je wat kunt kopen, de sportende mensen in het park waar je langsloopt op weg naar het Center, stijldansend, joggend, voetballend met een veer…. Je hebt ogen te kort om te kijken.
En hoe moet ik dan overbrengen wat je ervaart op het Center, hoe we daar keihard aan het werk zijn geweest om het onderwijsniveau op het project te verbeteren en de leraren te helpen om het (spel)materiaal beter in te zetten. Hoe moet ik uitleggen dat je voelt hoe dankbaar de leraren en ondersteuners zijn en dat ze echt willen dat jij hen vertelt en voordoet hoe het anders kan. Hoe moet ik verwoorden dat de gehandicapte kinderen je zo kunnen raken en dat je honderden dingen ziet en vol raakt van ideeën en oplossingen, maar dat je maar kunt inzetten op een bepaald onderdeel.
Het is bijna onbegonnen werk om te vertellen hoe mooi , indrukwekkend en ontroerend dit was. Ik ben er nog vol van: wat hebben we veel kunnen doen voor ze en tegelijkertijd het besef dat er nog een berg werk te ligt om dit prachtige project te ondersteunen. Het was een ontroerend afscheid. Volwassen vrouwen die bij het vertrek staan te huilen omdat de tijd er op zit en die eigenlijk geen afscheid kunnen nemen van deze mooie mensen en kinderen. Ik ben weer in Nederland, maar mijn hemel….. ik wil terug!
Esther van Veen, Nederland
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilligers Wim en Verona (23-08-2014)
Een korte impressie van onze werkvakantie in Vietnam!
Met zijn tweeën (Verona en Wim) hebben we in Ho Chi Minh City drie weken de leerkrachten van het project "The Center of Rehabilitation and Support for Handicapped Children" begeleid en voorlichting gegeven. Deze teachers zijn pedagogisch geweldig, maar allemaal ongediplomeerd. Als je vertelt dat leerkrachten in Nederland een opleiding van vier jaar moeten volgen, dan geloven ze dat bijna niet. Alle teachers zijn ontzettend leergierig en willen heel graag meer theoretische kennis over de kinderen opdoen.
We gaven dan ook tussen 13.00 en 14.00 uur meetings, waarin we voorlichting over de ontwikkeling van deze kinderen, uitleg van materialen en tips bij observaties etc. gaven.
Iedere dag gingen we om 8 uur samen met de tolk naar een groep. Verona had drie groepen en Wim kreeg weer drie andere groepen toegewezen. In iedere groep kwamen we vier dagen. Van 8.00 uur tot 10.00 uur werd er door de kinderen gewerkt. Eerst in de kring, later aan tafeltjes of veelal op de grond. Om 10 uur volgde een nabespreking met de teacher(s). Zo'n nagesprek duurde een kwartier en de teachers waren echt heel dankbaar voor alle tips, die we hen konden geven. In iedere groep waren 2 of 3 teachers op een groep van ongeveer 16 kinderen.
Van 14.00 tot 15.00 uur werd er weer door de kinderen gewerkt. Qua activiteiten was dat een herhaling van de activiteiten van de ochtend. De teachers probeerden dan te laten zien wat zij deden met onze adviezen, maar het gebeurde ook wel dat wij lieten zien hoe het anders kon.
De leerkrachten hebben nu kennis van enkele leerlijnen, maar wat belangrijker is welke stap de kinderen hierna kunnen zetten in hun ontwikkeling en met welk materiaal of instructie zij dat zouden kunnen bereiken. Tenminste dat is onze inschatting nu, maar deze stappen zullen nog wel vaak herhaald moeten worden. Gelukkig komen er in oktober weer twee Nederlandse leerkrachten, die ons werk een vervolg gaan geven. Alle materialen, die betaald zijn uit o.a. de opbrengst van de sponsorloop op de school van Wim, zijn geïntroduceerd bij de teachers. Paul, onze Vietnamese tolk, heeft ervoor gezorgd dat alle handleidingen die bij de materialen zitten, vertaald zijn in het Vietnamees. Als dank voor alle materialen die door de kinderen van de 2 e Montessorischool bijeen gelopen zijn, hebben we een schilderij meegekregen, dat een mooi plekje in de school gaat krijgen.
We hebben ook een bezoek aan het Cu Chi project gebracht, een ander project van Care4theKids.
Deze school wordt geleid door een zusterorde en hier gaan de kinderen vijf ochtenden naar school.
's Middags moeten de kinderen vaak werken tot 's avonds laat om een steentje bij te dragen aan het inkomen van het gezin. Kortom, ook de kinderen van deze school, vaak komend uit Cambodja en daardoor zonder verblijfsvergunning, komen uit een situatie, dat als deze school er niet zou zijn, zij geen onderwijs zouden krijgen.
De lessen worden wel gegeven door gediplomeerde leerkrachten. In de klassen gaat het er uiterst gedisciplineerd toe. Op dit project is er op dit moment geld om de kinderen twee keer in de week een goede warme maaltijd te geven. De bedoeling is dit uit te breiden naar vijf keer in de week, maar als het door sponsors lukt om dit al naar 4 keer per week te brengen, kunnen de zusters er voor zorgen dat er ook 's middags activiteiten voor de kinderen zijn. Dat zou geweldig zijn, omdat de kinderen zo de kans krijgen om ook nog andere vakken te leren dan alleen lezen, schrijven en rekenen.
Voor deze kinderen wordt nu de laatste hand gelegd aan een sport/voetbalveld. De doelen staan er al, zodat de kinderen constant vragen of ze er al gebruik van mogen maken. De egalisatie is zo goed als afgerond, langs de randen komen sterke planten en mogelijk iets om op te spelen. Al met al (er moesten ook nog manshoge bomen en struiken verwijderd worden) is er sprake van een forse financiële tegenvaller van zo'n $ 1000,-. Wij hebben echter toegezegd dat we dat tekort graag aanvullen met het geld dat de kinderen van de 2e Montessorischool hebben opgehaald. Van onze kinderen voor deze kinderen! Neem van ons aan, beter kan het niet terecht komen!!
Er is nog geld over, maar in samenspraak met het bestuur van de Care4theKids wordt daar een goede bestemming bij de projecten in Vietnam voor gevonden.
We hebben geweldig veel indrukken opgedaan, heel veel lieve en hartelijke Vietnamezen ontmoet en het gevoel gekregen dat we een klein steentje hebben kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van gehandicapte kinderen in deze stad. En daar was het ons allemaal om te doen!
Lieve groeten van Wim en Verona (Nederland)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilliger Henriette (14-03-2014)
Op pad!
Op 21 februari vertrok ik samen met Floor naar Vietnam. Aangestoken door het enthousiasme van Floor heb ik me in het avontuur gestort. Wat spannend om na al die verhalen en foto’s eindelijk het centrum met de kinderen en teachers in het echt te zien.
De eerste dagen op het centrum waren gevuld met kijken, ondergaan en verwerken van indrukken die ik opdeed in de klassen met verschillende kinderen. Dat acclimatiseren had even tijd nodig. Tijdens een meeting in een van die eerste dagen vroegen verschillende teachers welke activiteiten er geschikt zijn voor de kinderen van hun groepen. Dat was een vraag die heel mooi aansloot bij mijn ervaring. Ik heb vele jaren gewerkt in een Kinderdagcentrum en als begeleidster voor ontwikkelingsstimulering van jonge kinderen met een beperking. Daar kon ik nu mooi uit putten. Deze vraag heeft dan ook richting gegeven aan mijn werkzaamheden op het centrum.
Schema
Het leek me belangrijk dat de teachers een goede kapstok hebben om de activiteiten aan op te hangen die ze met de kinderen willen gaan doen. Daarom hebben we de begrippen ‘kalenderleeftijd’ en ‘ontwikkelingsleeftijd’ doorgenomen. Daarna hebben we de normale ontwikkeling van kinderen in kaart gebracht op verschillende gebieden. De motorische vaardigheden, sociale vaardigheden en het spel van kinderen uit verschillende leeftijdsfases hebben we op een rijtje gezet. De teachers konden zo inzicht krijgen in welke ontwikkelingsfase de verschillende kinderen zitten. En dan is het vervolgens nog een hele uitdaging om passende activiteiten aan te bieden aan drie groepen kinderen, zeker als er ook nog kinderen bij zijn die pas reageren of tot spelen komen als ze individueel worden uitgelokt. Dat is een internationaal gegeven…
Materialen
Als mooie aanvulling op het activiteitenverhaal, konden we het meegenomen speelgoed laten zien. Henriette had veel houten puzzels, ontwikkelingsmaterialen, blokken en spelletjes ingezameld in Nederland. Tijdens een van de meetings hebben we die besproken en er uitleg bij gegeven. Hierbij kwam informatie aan bod over de moeilijkheidsgraad van het materiaal, op welke verschillende manieren je het materiaal kunt gebruiken en welke vaardigheden je er dan mee oefent. De teachers waren helemaal enthousiast. Ter plekke werden spelletjes en puzzels over de groepen verdeeld. Ook de stuiterballen met lichtjes waren een groot succes. Toen ik diezelfde middag op de groepen rondliep leek het alsof het sinterklaas was geweest. De kinderen genoten volop van al die nieuwe mogelijkheden.
Voortgang
Twee weken is veel te kort. Te kort om al het moois mee te krijgen van de levendige stad en dit mooie kleurrijke land. Ook te kort om grote veranderingen in gang te zetten. Maar het is heel fijn om te weten dat Mrs Than, directrice van het centrum, het schema blijft gebruiken met de teachers. En verder was ik op de laatste donderdag nog getuige van een heel geschikte activiteit voor alle kinderen waar iedereen op zijn eigen niveau het gewenste plezier uit kon halen. Lisa en Rachel, de twee vrijwilligsters, vierden na 4 weken werken met de kinderen, hun afscheid. En zeg nu zelf: welk kind houdt er niet van cake of Hollandse stroopwafeltjes eten, van Vietnamese en Hollandse liedjes zingen, op schoot zitten, dansen en met ballonnen spelen.
Henriette Lemmen, Nederland
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilliger Floor (10-08-2013)
Een maand in Ho Chi Minh op "The Center of Rehabilitation and Support for Handicapped Children"
Precies een week geleden landde ik op Schiphol. Precies een week geleden sloot ik mijn Vietnam-avontuur af. Een avontuur, dat was het, wat een prachtig avontuur. En ik zou zo teruggaan, eerlijk waar.
Ik heb enorm genoten van de gastvrijheid van de Vietnamezen, maar vooral ook van het enthousiasme en de leergierigheid van de leerkrachten op het project, en natuurlijk van de kindjes. Ik heb ze allemaal in mijn hart gesloten.
Vier weken heb ik op "The Center of Rehabilitation and Support for Handicapped Children" gewerkt. De eerste twee dagen werd ik rondgeleid en heb ik in alle klassen kunnen kijken om een beeld te krijgen van de vaardigheden van de leerkrachten op het project. Mijn voornaamste functie/opdracht was om de leerkrachten op het project te coachen en begeleiden en te bepalen op welke terreinen er ontwikkelingen doorgevoerd konden worden ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het omgaan met de kinderen. Het werd me al gauw duidelijk dat we op het gebied van klassenmanagement (lesplanning en organisatie) en op het gebied van pedagogische aanpak (omgaan met gedrag en consequent handelen) heel wat slagen konden slaan. In overleg met Henriette heb ik daar vervolgens een pad voor uitgezet.
Iedere dag begon met een observatie in een van de vijf klassen, die ik dan nabesprak met de betreffende leerkrachten. In de middag was er een vaste meeting van 1 uur met alle leerkrachten, waarin ik soms een workshop verzorgde, of waarin een van de leerkrachten iets vertelde naar aanleiding van een observatie. Soms ook werd de meeting gebruikt als ‘vragenuurtje’ en soms werden dat twee uurtjes… In de middag deed ik nog een observatie met een nabespreking. Op deze manier kregen alle leerkrachten 1 op 1 consultaties, maar werden alle persoonlijke ontwikkelingen ook plenair gedeeld.
Ik moet zeggen dat het me opviel hoe bereid de leerkrachten waren om hun eigen ontwikkelpunten te delen met de andere leerkrachten. Echt bewonderenswaardig. Ik vond het zo mooi om te zien hoe open de leerkrachten stonden om te leren en hoe graag ze alle informatie in zich op wilden nemen. De schaduwzijde hiervan was dat, als ik ze iets vroeg, ze die vraag altijd terugstelden. Ze wilden altijd weten wat ik ervan vond, vonden het misschien eng om te zeggen wat ze er zelf van vonden, of dachten dat ik het beter wist. In ieder geval kostte het me moeite om ze op die manier te laten nadenken. Het was erg leuk om te merken dat, toen ik de leerkrachten aan het einde van de vier weken vroeg wat ze geleerd hadden, ze heel wat opsomden: het geven van complimenten, het focussen op gewenst gedrag in plaats van op ongewenst gedrag, het creëren van structuur door het maken van een lesplan, het voorbereiden van je lessen, het visueel ondersteunen van alle communicatie, het gebruiken van dagritme kaarten, het goed naar de leerlingen kijken en luisteren, het consequent reageren op ongewenst gedrag, het hanteren van klassenregels en het kiezen van één doel per activiteit… Ik kreeg het warm toen ik dit allemaal hoorde.
We hebben allemaal heel hard gewerkt. En het werk is nog niet af. Mijn handen jeuken als ik eraan terugdenk. Maar ik heb het project met een heel goed gevoel kunnen achterlaten. Ik ben heel benieuwd wat de leerkrachten meenemen van deze vier weken. Samen met dr. Truc (het hoofd van het departement) en Ms. Trujet (de hoofdleerkracht) heb ik op de valreep nog een observatielijst leerkrachtvaardigheden ontwikkeld, waarmee zij de klassen in kunnen en wat hen kan helpen bij het observeren en nabespreken van en met de leerkrachten. Op die manier kan het gedane werk voortgezet worden en kunnen alle afspraken die we gemaakt hebben onder de aandacht blijven. Het zal de leerkrachten ook helpen bij hun ontwikkeling. Ze hebben nogal een omslag in denken doorgemaakt.
Oh, wat een bewondering heb ik voor hen! Deze leerkrachten werken van ’s ochtends 7 tot ’s middags 4 met zoveel liefde en energie voor de kinderen. Dat alleen al is hartverwarmend. Het was een eer om een maand bij deze groep mensen te mogen zijn. Want naast het feit dat ik hen wat kon leren, hebben ze mij ook zoveel geleerd. En de kinderen ook trouwens. Hoe je zonder taal kunt communiceren, door gewoon naar elkaar te kijken, dat ik geduld moet hebben en dat het dan wel goed komt, dat het hier en nu veel belangrijker is dan het verleden en de toekomst, dat je met aandacht zoveel meer kunt leren dan zonder, en nog veel meer. Zo dankbaar ben ik hen voor dat alles.
Dit fantastische werk deed ik in een fantastische en zeer chaotische stad: Ho Chi Minh City. Ik weet nog goed dat ik bij aankomst totaal overdonderd was door de stad, door de mensen, de hitte en de chaos. Ik weet nog dat ik dacht dat ik er nooit zou kunnen wennen. Maar het lukte. De motortaxi’s, de auto’s en bussen, de herrie, de uitlaatgassen, de zonnebrillenverkopers, de fruitvrouwtjes, de eindeloze stroom mensen… ik werd langzaamaan een beetje één van hen. Na een week begonnen mensen op straat me te herkennen, spraken de vaste masseuses en de restaurantjongens me (bijna) niet meer aan, werd de koffie al gebracht als ik aan kwam lopen bij mijn favoriete koffietentje en had het fruitvrouwtje al een bakje ananas voor me klaar staan. Ik heb me echt thuis gevoeld in deze stad. Het was heerlijk om mijn vaste routes te kennen in het doolhof van straatjes en om ’s avonds thuis te komen in het fijne hotel. Dit alles samen maakte deze maand tot een onvergetelijke ervaring.
Tot ziens Ho Chi Minh en tot ziens leerkrachten en kindjes, ik zie jullie terug!
Floor Oostendorp, Nederland
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilliger Jeannet (augustus 2012)
Deze zomer ben ik als eerste vrijwilliger voor Care4thekids naar Vietnam geweest om te werken in een dagcentrum voor gehandicapte kinderen in Ho Chi Minh.
Wat me in dit project zo aansprak was dat er een duidelijke vraag lag: “Help ons met het opzetten van onderwijs voor gehandicapte kinderen”.
Met koffers vol materialen en speelgoed en een flinke dosis enthousiasme zijn Henriette en ik hier begin juli aan de slag gegaan en het is een fantastische tijd geweest. Het voelde direct al goed; we waren erg welkom en de teachers waren super gemotiveerd en gingen op een liefdevolle manier met de kinderen om.
En zo hebben we in de 4 weken samen met de mensen daar een onderwijs-voorziening opgezet; twee klassen voor de kinderen met een verstandelijke beperking en een klas voor kinderen met een groei-/ontwikkelingsachterstand.
Dit door veel te vertellen, maar vooral ook te laten zien wat mogelijk is; samen aan het werk in de groep. En dan zie je dat kinderen opbloeien en leerkrachten enthousiast worden, de werkwijze overnemen en zelf met ideeën komen.
Na 4 weken had ik dan ook echt het gevoel dat het doel was gehaald en ging ik met een heel goed gevoel weer naar huis.
Maar naast het werken was het ook fantastisch om 4 weken in Vietnam te zijn.
Het klinkt cliché, maar de mensen zijn hier echt heel vriendelijk en gastvrij. Ze geven je heel snel het gevoel dat je erbij hoort.
Hoewel Care4thekids nog maar kort bestaat heeft Henriette in Vietnam al een mooi netwerk opgebouwd en het is heel prettig om hierop te kunnen terugvallen, bijvoorbeeld als het gaat om praktische informatie, goede woonruimte of vertalen.
Want omdat er maar beperkt Engels gesproken wordt is communiceren niet altijd gemakkelijk; hoewel…..het levert soms ook heel leuke verrassingen op…..
Ho Chi Minh is een grote stad waar veel toeristen komen. Het is dan ook een heel levendige stad, waar ook ’s avonds en in het weekend van alles te doen is; vooral als je van lekker eten houdt en graag op terrasjes zit!
Ik heb veel door de stad gelopen (wat Vietnamezen overigens maar raar vinden) waardoor ik ook echt het gevoel had er te zijn; de mensen, het klimaat, het verkeer (!); alles bij elkaar is het zo bijzonder!
Daarnaast heb ik ook veel excursies gemaakt in de omgeving en ben ik voor enkele dagen naar het zuiden, naar Ho An en Hanoi geweest. Ook dat was super. Het openbaar vervoer is in Vietnam is vrij goed en je kunt hier als vrouw alleen prima op reis.
Kortom, ik heb hier een heerlijke tijd gehad.
Samen met Henriette heb ik ook de andere projecten bezocht (o.a. op het platteland) en dan begint het al weer te kriebelen, want wat kun je weer veel doen als je hier als vrijwilliger aan de slag gaat……….
Jeannet de Jong, Nederland
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Vrijwilliger Sandra (december 2012)
Inmiddels ben ik al weer even terug in het koude kikkerlandje. Hierbij heb ik het niet alleen over het weer, maar zeker ook over de warmte van de mensen en de kinderen die ik achter heb moeten laten op het project in Ho Chi Minh. Drie weken lang heb ik daar deel uitgemaakt van de staf van “The Center of Rehabilitation and Support for Handicapped Children”.
Het is een prachtige ervaring geweest om met de Vietnamese cultuur kennis te maken, te kunnen werken met hele lieve kinderen en ook om mezelf te leren kennen.
Het is heel spannend om in een situatie te stappen waar je totaal geen beeld van kunt vormen. Deze spanning is echter snel weg genomen bij het ontmoeten van alle aardige mensen, van hotelreceptioniste tot taxi chauffeur.
Het centrum was veel verder ontwikkeld dan ik had gedacht en de staf gaat zo liefdevol met de kinderen om, waar wij hier in Nederland wat van kunnen leren! Tuurlijk zijn er nog veel dingen die verbetert moeten worden, maar gelukkig zijn de mensen erg leergierig. Zelf heb ik ook veel geleerd over het omgaan met kinderen met een beperking in een ander land, met een andere taal en beperkte middelen. Een heel bijzonder ervaring in een heel bijzonder land met heel bijzondere mensen!
Sandra Suijkerbuijk, Nederland